Verktyg

Jag fick en fråga igår, som jag tänkte att jag skulle ta upp i ett inlägg. Den handlade nämligen om vad jag använder för pennor när jag ritar. Det är en vanligt återkommande fråga som jag aldrig har besvarat ordentligt, men nu så ;) 


Detta är mina mest använda verktyg när jag ritar. 
1. En supertunn suddpenna. Den gör det möjligt att sudda med stor precision, vilket är guldvärt när jag jobbar med kontraster och detaljer. 
2. En vit gelpenna. Med denna kan jag framhäva vita partier i en teckning - exempelvis tunna, vita streck i läder, eller glansiga delar i ögon. 
3. Stiftpenna. En helt vanlig från Clas Ohlson, det behöver inte vara häftigare än så ;)
4. Stompfar. Dessa använder jag för att smeta ut blyertsen. 
5. Tops. Även denna använder jag för att smeta ut. Jag brukar använda den för att få mjuka kanter, eftersom stompfarna är ganska hårda.
6. Toapapper. Perfekt för att smeta ut blyerts om man jobbar på stora ytor! 


Här har ni en bättre bild på suddpennan. Det är mitt bästa köp någonsin i teckningsväg. Världens bästa redskap!


Om jag, mot förmodan, inte skulle vilja använda en Stiftpenna när jag ritar, då är det dessa som gäller. Faber Castell har bra kvalitet på sina grejer! Jag använder mig främst av 6B, 7B och 8B, eftersom de är lättast att smeta ut.


De gånger jag ger mig på något annat än blyerts, är det oftast mina fineliners som åker fram. Jag har dem i tjocklekarna 0,1 och 0,3. Den tredje pennan är väldigt mycket tjockare.

Hoppas att det här har varit intressant för några av er i alla fall :) om ni har några tips på vad ni vill läsa om får ni hemskt gärna slänga in en liten kommentar! :)


Konst | konst teckning rita verktyg | |
#1 - - therese:

då kommer min nästa fråga; vars har du köpt den där fina suddpennan? :)

Svar: Den kommer från en konstbutik i Paris, haha. Men jag tror att de ska gå att köpa på t.ex Kreatima också :)
Adrawing

Upp