Från början till slut

Jag tänkte visa hur skapandet av en teckning går till - från de första strecken till den färdiga produkten :)
 
Jag börjar alltid med att skissa upp motivet, såklart. Därefter fyller jag i de mörkaste partierna för att ha något att bygga upp skuggorna kring. 
 
 
Sedan följer arbetet med att fylla i de större ytorna. Jag jobbar lager på lager - ett tunt lager som jag suddar ut, följt av nästa lager. Så håller jag på tills jag har uppnåt den önskade nyansen. 
 
 
Allt eftersom jag fyller i ytorna och jobbar med nyanserna, lägger jag även till kontrasterna. Jag suddar försiktigt vid de partier som ska vara ljusa, och överdriver med färgläggningen på de mörkare partierna.
 
 
 Slutstadiet är det allra roligaste - här får jag framhäva och leka med detaljer. Det är här som de största förändringarna sker. En teckning kan gå från okej till grym, bara genom att man lyckas med ett simpelt litet streck. 
 
Tidsåtgången varierar väldigt mycket, och det finns många faktorer som spelar in. Det som påverkar mest är kanske fotots detaljrikhet, samt i vilken grad kreativiteten lyckas flöda. Jag räknar dock rent generellt med 10-15 timmar för en teckning i A3-format :)
 
 
 
Konst | |
Upp