Hur slappnar man av?

Hej på er!
 
Jag har funderat mycket på det här med avslappning på sistone – vad avslappning är, hur jag gör och hur jag borde göra. Vad som funkar för mig, helt enkelt. Det är en ganska svår fråga egentligen. Jag tror att det är många saker som egentligen inte alls fungerar på ett avslappnande sätt, utan som snarare kan sätta extra press på en. I mitt fall tänker jag alltid att ridning och tecknande är det allra mest avslappnande för mig. Men är det verkligen så?
 
Det finns ju alltid prestationsinriktade tankar som snurrar i huvudet när jag utövar mina två största intressen. Jag vill alltid bli bättre och lära mig nya saker. Jag vill alltid utvecklas och prestera bra. Det måste väl alltid ge lite press? Jag menar, oavsett hur kul jag tycker att det är, och oavsett hur mycket jag älskar det jag gör, finns det ju alltid en del av mig som inte är riktigt nöjd. En del vill alltid göra lite mer. Göra det lite bättre. Så räknas det då verkligen som avslappning? 
 
Jag vet inte. Kanske borde vi alla hitta alternativa avslappningssätt? Jag har insett att det finns två saker som ger mig ett fullständigt lugnt: att mysa runt i stallet och bara umgås med hästarna, och att bara vara i närheten av vatten. Då behöver jag inte tänka eller prestera. Jag behöver inte utvecklas. Inte göra något med syfte att uppnå något. Och det är rätt skönt. 
 
Tror ni också att det är möjligt att lura sig själv när det gäller avslappning? Att man kan intala sig själv att man blir lugn och rofylld av något, men att det egentligen ligger och påverkar en lite ändå? Jag skulle tycka att det var jätteintressant att höra era tankar om detta! 
 
 
Vardag | |
Upp